Формування та контроль за виконанням районного бюджету
Одним з найголовніших пріоритетів діяльності районної ради за звітний період була робота по контролю за освоєнням коштів районного бюджету у 2008 році та підготовці і затвердженню районного бюджету на 2009 рік.
Районний бюджет на 2008 рік був сформований відповідно до положень Бюджетного Кодексу України та Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік» і затверджений у січні минулого року.
За звітний період обсяг районного бюджету значно виріс за рахунок надходження додаткових трансфертів, субвенцій з державного та обласного бюджетів, а також перевиконання власних доходів.
Дискусія розгорнулась під час затвердження районного бюджету на 2009 рік, ви всі пам'ятаєте, що обговорення і пошук компромісів тривав два пленарних засідання. Після детального вивчення та обговорення районний бюджет на 2009 рік було затверджено 14 січня 2009 року.
Проект районного бюджету на 2009 рік формувався виходячи з розрахункових показників доведених Міністерством фінансів України та вимог постанови Кабінету Міністрів України № 1782 ( зі змінами та доповненнями).
Пріоритетними напрямками у 2009 році були визначені утримання закладів соціально-культурної сфери, підтримка сільських, селищних, міської рад в частині відновлення соціальної інфраструктури населених пунктів. Крім того, були передбачені та розподілені кошти на капітальні видатки на основні галузі (освіта, охорона здоров’я, соціальний захист та соціальне забезпечення, культура та мистецтво, фізична культура та спорт).
Хочу відмітити, що при формуванні районного бюджету та внесенні змін до нього були враховані, хоча і не в повному об'ємі, основні мої пропозиції, які були висловлені ще під час прийняття районного бюджету та оформлені нами протокольним дорученням. Зазначу, що як голова районної ради намагаюсь професійно та об’єктивно готувати пропозиції до розподілу районного бюджету. Доброю традицією вже не перший рік стала така форма роботи голови районної ради, як особистий прийом громадян за місцем проживання. В рамках цієї роботи ми разом з депутатами закріпленими за територіальними одиницями та представниками виконавчого апарату ради і керівництвом органів місцевого самоврядування не тільки фіксували ті питання, з якими звертались громадяни, а й вивчали матеріальний стан та роботу об’єктів соціальної сфери. На сьогодні в районній раді напрацьована база першочергових проблемних питань громади району, що потребують вирішення. Крім того, за результатами всіх виїздів виконавчим апаратом районної ради спільно з депутатами було підготовлено численну кількість звернень до райдержадміністрації, як головного розпорядника коштів щодо фінансування об’єктів соціальної сфери району. Так, за нашими спільними пропозиціями збільшено основні видатки на фінансування районних програм, а саме:
- програми репродуктивного здоров’я населення на період до 2015
року - 200,0 тис.грн.;
- програми «Ветеран» на 2006-2009 роки для проведення зубопротезування
ветеранам – 20,0 тис.грн.;
- програми розвитку фізичної культури і спорту в Сарненському районі на
2008-2012 роки – 230,0 тис.грн. ( проведення спортивних заходів ФК
“Маяк” – 150,0 тис.грн., БК “Сарни” – 50,0 тис.грн., Федерації футболу –
20,0 тис.грн., Федерації волейболу – 10,0 тис.грн.).
Надано дотації бюджетам місцевого самоврядування району:
- на утримання пожежних команд 240,0 тис.грн., зокрема: по 40 тис.грн. спрямовано Великовербченській, Коростській, Кричильській, Любиковицькій, Немовицькій, Чудельській сільським радам; по 5 тис.грн. передбачено на відшкодування витрат по гасінню пожеж Тинненській та Кам'яне-Случанській сільським радам;
- на електрифікацію вулиць та придбання КТПУ відповідно до програми електрифікації новозбудованих та запланованих для будівництва вулиць в населених пунктах району спрямовано 89,8 тис.грн., а саме: Клесівській селищній раді - на електрифікацію вулиць Соснова та Кузнєцова - 25 тис.грн., Люхчанській сільській раді - на придбання КТПУ 250 Квт. – 17,4 тис.грн., Тутовицькій сільській раді - на придбання КТПУ 160/10/04 – 22,4 тис.грн., Чудельській сільській раді на будівництво електролінії по вул.Садовій – 25 тис.грн.;
- Сарненській міській раді на реконструкцію центральної площі міста Сарни до святкування 125-ої річниці заснування м.Сарни спрямовано 100,0 тис.грн.;
- на придбання автомобіля для Ремчицької сільської ради – 50,0 тис.грн.
Крім того, за результатами особистого прийому головою ради громадян за місцем проживання та ознайомлення з об’єктами соціальної сфери, при формуванні районного бюджету було передбачено:
· 70 тис.грн. на капітальний ремонт теплотраси ЗОШ І-ІІ ст. с.Одринки;
· 25 тис.грн. на придбання стоматустановки в амбулаторію с.Корост;
· 50 тис.грн. на встановлення системи опалення в приміщенні ДНЗ «Дзвіночок» с.Бутейки;
· 500 тис.грн. на придбання адмінприміщення в с.Немовичі під дитячий садок;
· 91тис.680грн. на виготовлення ПКД та капітальний ремонт двох груп в ДНЗс.Карпилівка;
· 290 тис.грн. на реконструкцію частини приміщення дитячого садка під лікарську амбулаторію в с.Цепцевичі;
· 310 тис.грн. було передбачено на капітальний ремонт котельні та теплотраси, заміну вікон і дверей ЗОШ І-ІІІ ст. с.Стрільськ.
За нашого сприяння, шановні депутати, вирішувалися питання охорони здоров’я та освіти. В районі не допущено скорочення сільських закладів соціальної сфери. Так, у грудні минулого року відбулося відкриття додаткових груп у ДНЗ с.Катеринівка, ДНЗ «Сонечко» с.Велике Вербче, ДНЗ «Сонечко» с.Калинівка, ДНЗ «Дзвіночок» смт.Клесів, відкрито групу короткотривалого перебування дітей в НВК «ЗОШ І ст.-ДНЗ» с.Стрільськ, проведено реконструкцію та оснащення і відкрито ДНЗ у с.Любиковичі. З ініціативи депутатів районної ради Гольнка П.О., Овсійчука О.А., за нашого сприяння виділено кошти на виготовлення ПКД (7тис.190грн.)та виділено кошти на капітальний ремонт ДНЗ у с.Корост (700 тис.грн.). Повністю збережено систему фельдшерсько-акушерських пунктів. Поступово відновлюється робота дитячих дошкільно-виховних закладів
Приємно відмічати, що райдержадміністрація, як головний розпорядник коштів при плануванні районного бюджету врахувала фінансування вище зазначених проблемних питань. Звісно у зв’язку із обмеженістю фінансових ресурсів органи місцевого самоврядування не в змозі в повному обсязі забезпечувати виконання делегованих та власних повноважень, тому що потреб завжди більше ніж можливостей їх профінансувати. Водночас, хвилює те, що навіть наявні кошти бюджету не завжди використовуються раціонально. У зв’язку з цим я, як голова районної ради, головним пріоритетом у сфері бюджетної політики вважаю чіткий контроль за цільовим використанням наявних коштів районного бюджету. Неодноразово в сесійній залі лунали пропозиції створити депутатську комісію, яка б перевіряла стан освоєння бюджетних коштів виділених на будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт закладів соціальної сфери, з даного питання в постійні комісії було направлено відповідні доручення голови районної ради. На жаль, на сьогоднішній день робота в цьому плані депутатами фактично не проводиться. Тому, знаючи тих фахівців, які є серед наших депутатів і самі неодноразово виступали виконавцями будівельних робіт, прошу долучитись до такої необхідної роботи, як контроль за використанням бюджетних коштів. Як результат ми чітко для себе окреслимо ситуацію стосовно стану об’єктів соціальної сфери та першочерговості виділення на них коштів з районного бюджету, крім того це зніме будь-які підозри стосовно зловживань при освоєнні бюджетних коштів.
Поряд з іншим, на постійному контролі районної ради перебуває питання підготовки об’єктів житлово-комунального та енергетичного господарства району до роботи в осінньо-зимовий період, стан розрахунків за спожиті енергоносії, режими енергоспоживання, надійність енерго-, газопостачання об’єктів життєзабезпечення в Сарненському районі. На сьогодні існує ціла низка поблем, що перешкоджають якісному наданню споживачам послуг теплопостачання. Значними є втрати теплової енергії у мережах, що проходять на значній відстані від об’єктів опалення, по-суті застарілі мережі опалюють кілометри землі, а не сам об’єкт. При обранні головою районної ради, як вихід із ситуації я вбачав будівництво автономних котелень біля кожного об’єкту соціальної сфери, і ми маємо значні зрушення в даному питанні. Але час і державна політика вимагають впровадження інноваційних опалювальних технологій та переходу на альтернативні види палива. Відповідно, з метою забезпечення підвищення ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів, сприяння досягненню енергетичної незалежності регіону, раціонального використання та економії бюджетних коштів, підтримки місцевого товаровиробника пропоную віднести до Пріоритетних завдань соціально-економічного розвитку району у 2009 році вивчення питання щодо можливості переходу на опалення місцевими видами палива бюджетних установ шляхом внесення відповідних змін до програм енергозбереження, а також розробку механізму економічного стимулювання ощадливого споживання енергоресурсів. Дану пропозицію, поряд з іншими, було направлено до проекту Програми економічного та соціального розвитку Рівненської області на 2009 рік в частині погодження показників розвитку Сарненського районну. Крім того, на одній із сесій райради було озвучено депутатський запит В.Пехотіна, В.Багнія, В.Босого, Б.Лазарчука, В.Хомича, Т.Коханевич, які долучили підрахунок фактичних витрат на опалення ЗОШ с.Поляна, що опалюється дровами та Клесівської школи-ліцею, що опалюється природним газом. З відповідного розрахунку видно, що вартість 1 м.кв. в Полянській ЗОШ складає 2,45 грн., а 1 м.кв. Клесівського ліцею складає 33 грн. – економія на опаленні дровами очевидна.
Районною радою постійно проводиться робота по контролю за використанням надр. Практично на кожній сесії розглядаються земельні питання: погодження надання спеціального дозволу на користування надрами родовищ гранітів, будівельного каменю, піску, погодження передачі земельних ділянок розташованих на території району, приймаються рішення щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які відводяться в оренду та інші. Депутатами районної ради регулярно приймаються рішення спрямовані на підтримку діяльності найбільш бюджетонаповнюючих підприємств району, як приклад рішення «Про погодження надання товариству з обмеженою відповідальністю «Селищанський гранітний кар’єр» спеціального дозволу на до розвідку (геологічне вивчення) «Селищанського-І» родовища гранітів на території Селищенської сільської ради». Крім того, за звітний період прийняті рішення про погодження передачі земельних ділянок в постійне користування таким підприємствам, як ДП «Сарненське лісове господарство», ЗАТ «Соснівський гранкар’єр», ДТГО «Львівська залізниця». Продовжено роботу по затвердженню технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які відводяться в оренду, як наслідок заключення відповідних договорів оренди є стале наповнення місцевих бюджетів. Разом з тим прийнятті рішення про погодження на розробку родовищ, стали лише певним етапом на шляху отримання ліцензії на розробку та видобуток. За період каденції депутатів п’ятого скликання погоджень, як ви знаєте ми надали не мало, а ліцензію отримали лише два підприємства – Чабельський гранітний кар’єр і ТОВ «Полісся-Граніт». Досягненням є той факт, що після багатьох років судових тяганин врешті відновив роботу ЗАТ «Соснівський гранкар’єр». У вирішенні даного питання я особисто приймав активну участь, адже вважаю це підприємство потенційним джерелом наповнення районного бюджету. На сьогодні всі зацікавлені сторони домовились між собою і визначився єдиний власник підприємства, яке активно відновлює свої потужності.
Однією з найбільш пріоритетних сфер уваги депутатського корпусу є соціальна сфера і, у першу чергу, сприяння захисту соціально незахищених верств населення, а саме: інвалідів, ветеранів війни та праці, одиноких непрацездатних громадян, дітей-сиріт, одиноких матерів, сімей загиблих військовослужбовців, багатодітних сімей, громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Майже на кожній сесії районної ради розглядались та приймались рішення, спрямовані на вирішення соціальних питань. Зокрема затверджені та діють районні програми соціального захисту громадян «Турбота», «Соціальні послуги», «Ветеран», соціальна програма реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на період з 2008 по 2017 роки та інші. 12 червня 2008 року прийняте звернення депутатів Сарненської районної ради до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо підвищення розмірів виплат, передбачених Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
У звіті я не зупиняюся на питаннях розвитку агропромислового комплексу, промисловості. Роблю так свідомо, адже цими галузями опікується виконавча гілка влади, якій делеговані відповідні повноваження. Але районна рада з розумінням ставиться до стану справ у сільському господарстві, в промисловості. Депутатський корпус району підтримував і буде підтримувати місцевого товаровиробника, забезпечуватиме розгляд та фінансування прийнятих програм, враховуватиме всі ділові пропозиції представників цих галузей господарства. Свідченням підтримки підприємництва в районі став факт затвердження депутатами районної ради ставок єдиного податку на рівні 2008 року, коли депутати не погодились з пропозицією МДПІ і, переконаний і підприємництво, і районний бюджет від цього лише виграли. В рамках виконання районних програм та з метою забезпечення прозорості та ефективності закупівель за бюджетні кошти, комплексної підтримки розвитку підприємництва, підвищення ефективності використання його потенціалу для вирішення найбільш актуальних проблем району із зайнятості населення та наповнення бюджету, найбільшим галузям району направлено лист за підписом голови районної ради з проханням додатково забезпечити перед здійсненням кожної процедури закупівель постійну публікацію оголошень про заплановані закупівлі в місцевих засобах масової інформації.
Необхідно зазначити, що всі питання, які виносились на розгляд сесій, попередньо детально та ретельно опрацьовувались на засіданнях погоджувальної ради, президії, спільних та окремих засіданнях постійних комісій районної ради. Внесенню питаннь на розгляд сесії районної ради передувала тривала та кропітка робота, яку проводили депутати за допомогою фахівців, працівників виконавчого апарату районної ради та районної державної адміністрації.
Додати коментар